Isnin, 19 Julai 2010

DUIT ALAHAI DUIT!!!



WOOOO!!!!!!! Banyak nye duit. Alangkah bagus kalau adew duit banyak cam ni lagi bayak, lagi bagus(hanya mampu berangan buat masa nih)

Hai dah lama aku tak mengisi ruangan blog aku nih huhuhu... kini daku kembali.....

PERHATIAN mitak maaf kat someone tu... sebab tercuri idea die... bukan niat nak mencuri sebenarnya tapi tetiba jew terminat dengan tajuk die...

Well betul kew duit nih segala-galanya sekarang? meh kite kire...

makan & minum... duit
elektrik & air... duit
Pakaian... duit
study... duit
CINTApun... duit
kahwin.... duit lagi....

Sapew kate cinta yang sejati tak memerlukan duit tu adew problem lah tu.... cinta pun memerlukan duit tau meh kitew tengok....

Korang berhubung menggunakan handphone ataupun telifon rumah.... hanphone korang kene topup baru blh call kekasih korang... kalau pakai phone rumah kene bayar bil jugak lainlah kalau mak bapak korang tak kesah kan diorang tolong bayar...

Kalau nak berhubung gune surat tapi orang dah tak main dah sekarang... nak kene gune pos laju baru cepat sampai kan maunya 2-3 ringgit skali hantar... mase yang korang luangkan kat pejabat pos lagi hahaha....

mase besday korang boy/girl friend korang bagi hadiah mestilah mahal bari rase dihargai... mase besday diorang lak korang tak nak balas kew? mesti balas kan.... duit jugak

Boleh dikatakan semuanya memerlukan duit tak de yang percuma lah even nak p tandas pun kene bayar siap adew list lagi tuh....

Duit nih bagaikan keperluan yang penting pade mase kini kalau tak de duit tak makan lah jawabnya.... Adew orang katew duit nih membahagiakan seseorang tu... lagi banyak duit yang die adew lagi bahagia seseorang tu. Tak kurang jugak yang mengatakan duit nih boleh melalaikan kitew... it's up to the person lah cam ne dia gunakan duitnya itu...

Pernah tak pegang duit yang banya RM5k ke? aku pernah lah malah 10k pun aku pernah tapi tu suma duit bos aku mintak tolong simpan. Perasaan pegang duit yang banyak nih memang best rase cam dunia ini aku lah yang punya hahaha.... Tapi takut jugak buatnya orang tau aku nih berduit dirompak lak....

Bagi aku sebnyak manew duit yang adew pun memang tak de yang hebatnya kerana lama-kelemaan dia akan habis juga kerana duit ini akan mengalir keluar seiringan dengan perjalanan hidup kitew bagaikan air sungai yang tak berhenti mengalir... Tambahan lagi dengan harga barang yang kian naik tapi tak pernah turun-turun nih alasan sebab minyak naik tapi bila minyak turun harga barang tetap same. heran kan...

Nak bagitau kat korang dulu aku tak pernah rase pun kepentingan duit nih kerana dulu ape yang aku nak aku dapat tunggu mintak jew... bukanlah nak katew keluarga aku nih tahap VVIP or VIP tapi mampulah nak bagi apew yang aku mintak tu memandangkan aku anak bongsu...

Kini aku sedar bertapa pentingnya duit tu setelah aku memasuki IPT. Aku memang menerima loan dari kerajaan nak kate tak cukup tu cukup sepatutnya tetapi cara penggunaan aku tuh keterlaluan... bayangkan habis jew semester duit loan aku tinggal 2,3 ratus jew aku pun heran ke mana aku belanjakan loan aku tuh... nak kate bayar duit sewa rumah aku menetap di kolej... Kadang-kadang terfikir kalau aku menyewa rumah sewa nanti cukup ke loan aku? even parents aku kate aku blh mintak kat diorang tapi takkan aku nak mintak n diorang kan loan kan dah adew... Kalau blh aku tak nak lah harapkan duit diorang lagi tapi kalau dah terdesak ape kan daye....

Konklusinya, duit tuh takkan cukup untuk kitew yang penting kita menghargai apew yang kitew adew dan menggunakan sebaik mungkin dan mendekati diri kitew dengan Allah s.w.t. InsyaAllah kitew akan mencapai kebahagiaan...

InsyaAllah aku nak menjadi seorang yang berjaya di masa akan datang dan tak perlu lagi bergantung padew parents aku malah aku lak yang membantu mereka Amin....

Duit oh duit dimana kau duit....

Tiada ulasan: