Isnin, 31 Mei 2010

Nasib Buruk


Pernah tak korang alami nasib buruk atau ape2 perkara yang seumpama dengannya... takkanlah korang tak pernah... Aku??? aku dah banyak kali dah cam nak lupakan suma nasib buruk tu demi ketenangan diri aku sendiri.... Tapi adew orang ckp la, and aku pun setuju n apew yang diorang tulis nih...


Di sini aku kongsikan n korang apew yang aku baca. Ni suma aku ambik dari sebuah buku...

"Pasti ada sebab atas segala nasib buruk yang melanda kitew. kadang-kadang ianya disebabkan oleh kesilapan manusia disekeliling kitew & kadang-kadang atas kesilapan kitew sendiri.

Dijadikan bala itu ada kalanya untuk menghukum dan ada kalanya untuk menguji sejauh mana akal menilai ilmu yang diberi.

Sebahagian besar kitew gemar menyalahkan kelalaian/kesilapan manusia lain apabila berlaku sesuatu bala musibah.

Berapa ramaikah yang sanggup melihat di cermin dan mengkaji atau mengakui kesilapan diri kitew sendiri"


Adakah korang suma setuju? yer apew yang ditulis suma tu betul bagi aku... bukan sahaja musibah yang melanda kitew malahan suma yang berlaku pada kitew baik buruknya pasti adew sebab munasababnya cuma kitew jew malas nak pikir... bilew senang kitew enjoy mulalah tak ingat tuhan tak ingat pada orang yg memerlukan, tapi bilew kitew susah ingat pulak kat tuhan siap maki hamun lagi kenapalah diturunkan bala... MasyaAllah.


Satu lagi bilew buat salah tu senang2 korang jew menuduh org lain yang menyebabkan korang ditimpa bala kalau betul tak pe lah jugak tapi nih siap buat story lagi... ishk... jatuh fitnah korang tau alahai... cuba-cubalah korang nilai dulu diri korang tuh cermin dulu betul kew org laen yang korang jadi cam tu ke korang sendiri yang buat.... cubalah mengaku kesalahan diri sendiri tak de salahnya gentleman lagi


"Setiap keilapan adalah pengalaman & setiap pengalaman adalah ilmu.

jika kite benasib baik, pengalaman pahit akan mengajar kitew untuk menjadi manusia yg lebih bijak dan cengkal.

Jika kite lemah kesilapan itu akan memusnahkan kita, alangkah malangnya jika kita dihukum atas kesilapan dan menjadi manusia yang tewas hingga ke akhir hayat."


Setiap kesilapan itu akan mengajar kitew erti kehidupan akan membantu kitew menghadapi hari yang mendatang... jangan biarkan diri kitew tewas untuk selama-lamanya selagi hayat dikandung badan selagi itu kitew memperjuangkan kehidupan kitew ke arah yang lebih baik. Berusahalah....


"Setelah berusaha, berdoalah memohon perlindungan kerana DIAlah yang Amat Berkuasa dan Amat Mengasihani terutamanya pada hambaNya"


Berdoalah kerana itu adalah senjata kitew berserahlah pada Allah. s.w.t. semoga dia memberkati perjalanan hidup kitew.



Doa Waktu Ditimpa Musibah

Sesungguhnya kami milik Allah dan kepadaNya kami akan kembali. Ya Allah berilah pahala kepadaku dan gantilah aku dengan lebih baik(dari musibah)




"bacalah dan amalkan moga dengannya hidup kitew akan lebih aman"


Allahhuakhbar!!!!

Tiada ulasan: